Gázolajkút vásárlását tervezi, de nem tud eligazodni a különböző kivitelek és felszereltségek útvesztőjében? Elmagyarázom a legfontosabb tudnivalókat, hogy biztosan az igényeinek megfelelőt válassza!
Egy telephelyi gázolajkút nem tucattermék, nem mindenkinek való. Egy mezőgazdasági vállalkozónak vagy fuvarozónak például akár több millió forintot takaríthat meg üzemanyagköltségén évente, de a sarki újságosnak már nem való. A szűk célközönség miatt nem is születtek olyan anyagok a témában, amelyek a vásárlókat segítenék a választásban. Egészen idáig! A Derby-Túr-nál több, mint 1000 telephelyi gázolajkúttal rendelkező partner és 15 év piacon töltött idő után bátran állíthatom: szakértők vagyunk a témában, vagy ahogy a vezető mezőgazdasági hírportál, az Agroinform.hu fogalmazott legutóbb, “gázolajkút-guruk”. Ezt a tapasztalatot felhasználva biztos vagyok benne, hogy Önnek is tudunk segíteni, ha telephelyi gázolajkút vásárlását tervezi. Ebben a cikkben röviden bemutatjuk a legfontosabb kiviteleket, felszereltségeket.

Gázolajkút – konténerkút – műanyag tartály
A legfontosabb kivitelek:
- Gázolajkút kármentőmedencében: A gázolajtartály egy erre a célra kialakított medencében van, amely annak sérülése esetén felfogja a kifolyó üzemanyagot. A százalékok (50%, 100%, 110%) azt jelzik, a folyadék hány százaléka fér bele, tehát egy 9.000 literes gázolajkútnál az 50%-os medence 4.500 litert, a 100%-os 9.000 litert tud megtartani. Ha medencés gázolajtartályban gondolkodik, ajánlom a minimum 100%-os medencét, hiszen a magyarországi szabályozások ezt írják elő.
Előnye: Költséghatékony.
Hátránya: Nem teljesen védett a külső behatásoktól, tehát az időjárástól és az illetéktelen hozzáféréstől sem - Gázolajkút konténerben / konténerkút: A gázolajtartály egy (jobb esetben) erre a célra kialakított konténerben található. A konténer elejét lezárják egy tömített lemezzel, így alakítva ki a kármentőmedencét. A konténeres megoldások a legvédettebbek az időjárástól és a külső behatástól is, hiszen teljesen zárhatóak. Én partnereinknek szoktam ajánlani, hogy az ajtóra szereljenek egy nyitásérzékelős riasztót is, ezzel 100%-os biztonságban tudhatják tartályukat.
Előnye: Védett az időjárástól, teljesen zárható, akár riasztózható is.
Hátránya: Valamivel drágább, mint a medencés vagy a műanyag tartályok - Műanyag gázolajkút: Egy viszonylag új, pár éves termék a piacon. Általában duplafalú kivitelben kapható, ahol a belső folyadéktároló tartályt egy külső héjban helyezik el. A jobb kivitelek UV-és időjárásállóak, de nehezebben riaszthatók, mint például egy konténeres. Csak duplafalút érdemes venni, a szimplafalút messziről kerülni kell, mert nem garantálható a biztonsága, ráadásul brutális bírságokra számíthat, aki ilyenből tankol otthon.
Előnye: Olcsóbb, mint a konténeres, de védettebb mint a medencés, és kisebb helyet is foglal.
Hátránya: Engedélyeztetésnél “szabadon álló tartálynak” számít, ezért nagyobb a védőtávolsága egy konténeresnél (kivéve burkolattal). - Föld alatti tartályok: A föld alatti gázolajtartályban az üzemanyag védett helyen van, kevésbé van kitéve a hőingadozásnak és avatatlan szemnek kevésbé is látható. “Akkor ez a legjobb megoldás, nem?” Nem feltétlenül, hiszen előnyei eltörpülnek amellett, hogy az összes telepítési költséggel együtt általában duplájába kerül, mint egy konténeres. Ezt a kivitelt egy esetben ajánlom: ha valaki egyszerre több, mint 30.000 literes térfogatú gázolajkútban gondolkodik: ebben az esetben az egyetlen opció a duplafalú tartály a hatályos jogszabályok alapján.
Előnye: Az üzemanyag védett helyen van, kevésbé van kitéve a hőingadozásnak.
Hátránya: Sokkal drágább, mint föld feletti társai, ráadásul karbantartása a kis hely miatt körülményesebb is.
A méret a lényeg?
A piac legkeresettebb mérete egyértelműen a 9.000 liter, de miért van ez így? A válasz nagyon egyszerű: a nagyobb üzemanyagszállítók, például a MOL és az OMV 6.000 liter üzemanyagot szállítanak le nagykereskedelmi áron, ami egy átlagos benzinkúti árnál körülbelül 20-25 forinttal kedvezőbb literenként. A 6.000 literes mennyiség lefogadására elméletben tökéletes lenne egy 7.000 literes tartály is, ám a gyakorlatban ez nincs így: Egy gázolajkútba egyszer tudjuk beletankolni a névleges űrtartalmat, hiszen egyrészt a hasonló műanyag és acél tartályok általában 95%-ig tölthetők üzembiztosan (tehát 6650 liter), másrészt a szívócsonk az aljtól pár centivel feljebb van hegesztve, ezáltal a tartályban marad körülbelül 500 liter gázolaj, ami ülepítőként funkcionál.
“De azért belefér, nem?” Elméletben igen, de a kezelése borzasztóan körülményes lesz.
Vegyünk egy konkrét példát: Mezőgazdasági vállalkozás a szezonban, csütörtökön rendel gázolajat, amit hétfőre igazol vissza a szállítócég. Úgy számolnak, hogy a hétvégi munkálatokkal pont leürül a tartály hétfőre. Igen ám, de leesik az eső, nem tudnak dolgozni, hétfőn pedig a kamion 2 órát parkol a telephelyen, hiszen addig tart a tartályban még meglévő 2.000 liter beleerőszakolása a gépekbe. Ebben az esetben mennyivel egyszerűbb lenne, ha a cég vásárol inkább egy 9.000 literes tartályt, ahol így maradt volna több, mint 2.000 liter tartalék?
A Derby-Túr-nál a következő lépcsőket szoktuk javasolni partnereinknek:
Éves gázolajfelhasználás | Javasolt gázolajtartály mérete |
20.000 liter alatt | 5.000 literes gázolajkút |
20.000 – 80.000 liter között | 9.000 literes gázolajkút |
80.000 – 100.000 liter között | 10.000 literes gázolajkút |
100.000 – 150.000 liter között | 15.000 literes gázolajkút |
150.000 – 250.000 liter között | 20.000 literes gázolajkút |
250.000 liternél több | 30.000 literes gázolajkút |
A tároláson kívül más előnyei is vannak a nagyobb méretnek, például egy áremelkedés előtt lényegesen egyszerűbb betárolni a pár forinttal olcsóbb üzemanyagból is.
Kimérőszerkezet: sima vagy kártyás?
A tartályból a gázolaj kiszívására használt szivattyú, mérőóra, tömlő, pisztoly és egyéb alkatrészek összességét kimérőszerkezetnek nevezzük. A vásárlónak ebben a tekintetben három opciója van:
- Alap kimérőszerkezet: Adattovábbításra nem használható, viszont általában tartalmaz mérőórát, amelyen követhető a kiadott mennyiség. Családi vállalkozásoknak, gazdaságoknak ajánlott.
- Tankolóautomata: A tankolások és alkalmazottak rögzítésére képes automata, amely általában manuálisan vagy automatikusan továbbítja az adatokat egy számítógépre, ahol azok további rendszerezésére is lehetőség van. Fuvarozóknak ez a legjobb opció, hiszen a jövedéki adó visszaigényléshez szükségük lesz valamilyen nyilvántartásra a NAV felé.
- Hitelesíthető kútoszlopok: Benzinkutakon lehet velük találkozni, általános felhasználásra teljesen feleslegesek, hiszen a hitelesítésre a gázolaj továbbértékesítéséhez van szükség. Csak milliós nagyságrendű éves fogyasztás felett ajánlom.
Szűrőszettek:
A szűrőszettek jelentősége a biodízel megjelenésével és egyre nagyobb arányú gázolajba keverésével exponenciálisan nőtt, mivel ezek a jellemzően pár tízezer forintos eszközök akár több millió forintot spórolhatnak szervízszámláinkból azáltal, hogy az üzemanyagban található esetleges szennyeződéseket nem engedik a motorba jutni. A Derby-Túr-nál minden 1.000 liternél nagyobb gázolajtartályt alapáron szűrőszettel szállítunk. A legelterjedtebb gázolajszűrő típusok:
- Hagyományos “patronos” szűrő: Működése a pelenkáéhoz hasonló. A belső papírbetét addig szívja a szűrő méreténél kisebb szennyeződést és kiviteltől függően a vizet, ameddig teljesen megtelik, ezután nem engedi át a gázolajat, ekkor cserélni kell. A szűrő típusától és a gázolaj minőségétől függ, mekkora mennyiséget képes átengedni, az általunk alkalmazott FT900A szűrőbetét például 100.000 liter gázolajat kényelmesen megszűr, ha az jó minőségű. Az eltömődés nem egyik pillanatról a másikra történik, általában több hetes folyamat, aminek leggyakoribb előjele, hogy a szivattyú hangosabb lesz, miközben a megszokottnál kevesebb gázolajat ad ki.
- Üvegpoharas szűrők: Az üvegpoharas szűrők mellett az szól, hogy a gázolajat konkrétan látjuk átfolyni a szűrőbetétnek helyet adó átlátszó pohárban, ezért könnyebben kiszűrhető, mennyire szennyezett. Ez a valóságban szerintem nem működik ennyire jól, ráadásul ezek a szűrők általánosságban gyengébben teljesítik feladatukat, mint patronos társaik. A magyarországi piacon legtöbbet alkalmazott szűrő, a PIUSI ClearCaptor például tesztjeink szerint 30.000 – 40.000 liter gázolajat képes megszűrni, ráadásul a betét körülbelül duplájába kerül, mint a patronos esetében. Fontos: A patronossal ellentétben az üvegpoharas szűrő csak akkor működik jól, ha függőleges helyzetben van szerelve, hiszen a szennyeződés a szűrő alján gyűlik össze, vízszintesen szerelve csak dísz.
- Optimális szűrő: A Derby-Túr-nál év eleje óta kezdtük alkalmazni az Optimális Szűrőt, ami az üvegpoharas szűrőszettek családjába tartozik, viszont bőven túlszárnyalja a piaci átlagot. A PIUSI ClearCaptornál körülbelül háromszor nagyobb szűrő 5 mikronig szűri le a gázolajat, a vizet is leválasztja, ráadásul gyártói ajánlás alapján 500.000 liter jó minőségű gázolajat képes megszűrni egy betéttel.
Mérőórák:
Telephelyi felhasználásra általában kétfajta kivitel szerepel az árajánlatokban.
- Mechanikus mérőóra: Általában 1-3% közötti pontossággal rendelkezik. A számok egy tekercsen vannak, amelyeket az átfolyt gázolaj mozgat. Ezt a fajta mérőórát inkább IBC-tartály kimérőszerkezeteinél szoktuk ajánlani, nagy tartályra a feszítettebb felhasználás miatt kevésbé alkalmas, hiszen hajlamos hamarabb “elmászni”, azaz 1 liter helyett például 1,5 litert kiadni.
- Digitális mérőóra: Pontosabb mechanikus társainál, ráadásul kevésbé hajlamos “elmászni”. Mi alapfelszereltségként a PIUSI K600 B/3 verzióját adjuk, amely 0,5% pontossággal működik valamint napi- és gyűjtőszámlálóval is rendelkezik.
Gyakori opciók:
- Töltőcsonk: A töltőcsonk a tartály majdnem legfontosabb része, hiszen ezen keresztül kerül bele az értékes üzemanyag. A nagy forgalmazók csak 3″ csatlakozáson keresztül hajlandóak tölteni, ennek meglétét érdemes ellenőrizni.
- Lehozott töltőcsonk: Szokásos spórolási technika, hogy a töltőcsonkot a dómfedélre helyezik, így olcsóbb ajánlat adható. Az én javaslatom, hogy mindenképpen ellenőrizze, lehozott töltőcsonkot ad-e a forgalmazó, főleg a konténeres tartályok esetében. Miért fontos ez? A lehozott töltőcsonk hiányában a gázolajat csak a tartály tetején lehet beletölteni. Ha nincs a kút felett tető, abban az esetben ez még működhet is, de ha például egy konténerkútról beszélünk, ez a csonk és a konténer teteje közötti 20-25 centiméter helyen csak időigényes ügyeskedéssel kivitelezhető. A Derby-Túr-nál a legtöbb modell már alapáron lehozott töltőcsonkkal rendelkezik.
- Oldalra kirakott kimérőszerkezet: Főleg tankolóautomatáknál alkalmazzák. Előnye, hogy az alkalmazottak a gázolajhoz csak hitelesítés után férhetnek hozzá az automatán keresztül, a tartályhoz egyáltalán nem.
- Dómfedél feletti nyitható ajtó: Konténerkút esetében a tartály dómfedele felett egy csapóajtó kerül kialakításra, ezen keresztül egyszerűbb ahhoz hozzáférni, ezért könnyebbé teszi a takarítási vagy karbantartási munkálatokat.
Tovább is van, mondjam még?
A gázolajkút felszereltségéről és kiviteleiről könyvet tudnék írni, de ezt a cikket próbáltam tömören és érthetően megfogalmazni. Ha úgy érzi, nem kapott választ a kérdésére, keressen engem vagy kollégáimat a kapcsolat oldalon megadott elérhetőségek valamelyikén, és szívesen segítünk. Érdeklik a lehetőségek? Kérjen tőlünk egy ingyenes helyszíni felmérést, ahol szakértő kollégáim egy minden részletre kiterjedő árajánlat küldése után személyesen, az Ön telephelyén segítenek megtalálni a legkedvezőbb megoldást Önnek. Tudjon meg többet, és jelentkezzen ingyenes helyszíni felmérésre ide kattintva!